2020. május 24.

Továbbra is dübörög a hazai lízingpiac

Nagy léptékben növekszik a hazai és a külföldi lízingpiac is – ezt mutatják a legfrissebb adatok. Itthon az új autók finanszírozása 13%-kal, a kishaszongépjárművek lízingje pedig 11%-kal növekedett a tavalyi évben, a használtautó import növekedése viszont megállt.

A Rentasystem éves piaci körképéből kiderül, hogy a teljes lízingpiacot tekintve a tehergépjárművek kivételével minden szegmens növekedni tudott, különösen a mezőgazdasági-és építőgépek, illetve az egyéb berendezések lízingje örvendett nagy népszerűségnek. A fellendülés továbbá az új autók finanszírozásánál is megfigyelhető 13%-os bővüléssel, ezt egészíti ki mintegy 8%-kal az operatív lízing, így az új autók finanszírozása a teljes lízingpiac 40%-át teszi ki - derül ki a Magyar Lízingszövetség 2019 utolsó negyedéves jelentéséből. Ismét a céges autók és a kishaszongépjárművek voltak a növekedés forrásai. A céges finanszírozott összeg 16%-kal nőtt ezzel elérve ismét a 71%-os piaci részesedést. A használt autó finanszírozás ugyan csak kis mértékben, de növekedett 3%-ot.

 

A mezőgazdasági gépek és a termelőeszközök is jól szerepeltek
A mezőgazdasági gépek és a termelőeszközök, berendezések is népszerűek voltak 2019 utolsó negyedévében, csak előbbiek 24%-át tették ki a lízing finanszírozásnak, ez a szegmens így a járművek után a legfontosabb területe lett a piacnak. Ezt a gazdasági növekedés (+4,9% GDP), az alacsony kamatszint, valamint a gépet lízingelő cégek jellemzően exportorientsága, illetve az EU-s pályázatok kifizetései is segítették. 2019-ben rekordot döntött az építőgépek lízingje is: 6%-os emelkedéssel meghaladta a 27 milliárd forintot. Az építő-piac 30%-ot nőtt, ami főként a nagy munkaerőhiánynak, a gépcserére kapott támogatásoknak és pályázatoknak, valamint a nagy infrastrukturális beruházásoknak köszönhető. Az egyéb gépek, berendezések kategória 2019-ben 20%-os növekedést produkált, a kihelyezés ezeknél meghaladja a 75 milliárd forintot, így ezzel a második leggyorsabban gyarapodó szegmenssé vált - derül ki a jelentésből.

 

Mi a helyzet külföldön?
Európában a lízing volumen 7%-kal növekedett 2018 harmadik negyedéve óta, elérve ezzel a 28,1 milliárd eurót, a szektor adózás előtti eredménye pedig 11,2%-kal nőtt 2019 harmadik negyedévében 2018 azonos időszakához képest. 2019 harmadik negyedévében a működési jövedelem 3,9%-kal nőtt 2018 azonos időszakához képest, a működési költségek pedig 7,9%-ra emelkedtek. Ennek eredményeként a jövedelem arány megnövekedett, amely 2019 harmadik negyedévében 49%-ra nőtt.

Az Edmunds jelentése szerint az amerikai autólízing piacon 2019 harmadik negyedévében a finanszírozott használtautó piac volumene 20 683 dollárra nőtt, ez az összeg 2018 azonos negyedévében 20.100 dollár volt. 2019 volt az első év, amikor a SUV-k és a teherautók együttesen számottevően növekedést mutattak az amerikai lízingpiacon, és ez várhatóan idén sem lesz másképp.

 

Tovább tarol a tartós bérlet, előtérbe kerülhetnek a hibrid és az elektromos autók
A Magyar Lízingszövetség legfrissebb adatai tehát jól mutatják, hogy a lízingpiac továbbra sem hanyatlik egyetlen területen sem, azonban az idén életbe lépő károsanyag-kibocsátási szabályok erőteljesen átalakíthatják a piacot. A hibrid és az elektromos autóké lehet a főszerep, ami árnövekedést, modellkínálat szűkülést és hosszabbodó szállítási időket eredményezhet. Székely Balázs, az operatív lízinggel (tartós bérlettel) foglalkozó Rentasystem Zrt. vezetője szerint a villanyautóknak valóban nagy jövője lehet, éppen ezért náluk már egy ideje lehetőség van elektromos autó operatív lízingjére is. „Egyre többen érdeklődnek az elektromos autó tartós bérleti lehetőségei után, sőt maga a kategória is egyre népszerűbb. Az elmúlt 3 hónapban mintegy 6 Teslát és 12 egyéb elektromos autót lízingeltek nálunk kkv-k” - mondja. Ezt igazolja a Rentasystem tavaly év végi kutatása is, amelyből kiderült, hogy a készpénzes finanszírozás népszerűsége csökkent, és egyre több vállalat érdeklődik a tartós bérlet iránt.

 

Változás a piacon
2020 beköszöntével négy cég, a Rent3, az A4s, a Rentasystem és a Fundation egyesült. Az összeolvadás eredményeként egy 3 milliárdos mérlegfőösszeggel, egymilliárdos árbevétellel, 15 fővel, 550 élő szerződéssel rendelkező új, zártkörű részvénytársaság alakult Rentasystem Zrt. néven. A Rentasystem Zrt. évek óta több területen kínál kedvező finanszírozási szolgáltatásokat legyen az IT, autó vagy egyéb gépek, berendezések operatív lízingje.

 

Összességében a hazai és a külföldi lízingpiac is sikeres évet zárhat, vezető szerepben továbbra is a járműszektor van, de az eszköz és építőipar finanszírozás is növekedésnek indult. A Magyar Lízingszövetség előrejelzése szerint a 2020-as év jóval nehezebb és bizonytalanabb év lesz a lízingpiac terén. A személygépjárművek piacán érzékelhető majd változás az európai uniós környezetvédelmi szabályok szigorodása miatt.

 

Természetesen, mint sok mindenre, a koronavírus a lízingpiac szereplőire, illetve a lízingügyletekre is hathat.  Minden cég számára fontos, hogy ebben a kritikus időszakban az ügyfelek ne várják meg amíg fizetési nehézséget tapasztalnak, nehézségre számítanak, és időben kérjék az átütemezést, átstrukturálást. „Ebben a Rentasystem kiemelt figyelmet és rugalmasságot ígér, ezzel is támogatva az ügyfeleket” – teszi hozzá Székely Balázs.

Megosztás

Elszámolhatóak a home office költségei?

Hello Gazdaság

Elszámolhatóak a home office költségei?

  • 2020.04.30

A koronavírus okozta veszélyhelyzet miatt általánossá vált az otthonról történő munkavégzés Magyarországon is. Az ezzel kapcsolatos költségeket főszabályként a munkáltatónak kell megtérítenie, a munkavállaló pedig – az adóhatóság értelmezése szerint is – költségként elszámolhatja a felmerült kiadásokat. A KCG szakértői megvizsgálták ezt a kérdést.

Hello Gazdaság

Drasztikus kamatemelést kaptak a nyakukba a kkv-k a koronavírus mellé

  • 2020.03.18

A koronavírus és annak gazdasági következményei váratlan és megoldhatatlan feladatokat állítanak a mikro-, kis- és középvállalkozások elé, így sok cég nehéz, bizonyos esetekben kilátástalan helyzetbe került. Ennek fényében különösen fájó a kkv-k számára, hogy a Magyar Fejlesztési Bank nemrég drasztikusan megemelte az általuk nyújtott egyes hitelek kamatlábát.